Aan de slag met het leefstijlroer

13 juni 2022

In Gorinchem gebruiken we het leefstijlroer van Artsenleefstijl. Het leefstijlroer geeft handvatten om de juiste koers te bepalen voor een gezonde leefstijl. Je staat zelf aan het roer en je kan zelf bijsturen. Het leefstijlroer is altijd in beweging, het geeft richting en maakt verbinding.

*Informatie afkomstig van Jane, diëtist en leefstijlcoach werkzaam bij fysio PP 

Voeding

Voor een gezonde leefstijl is een gezond voedingspatroon van belang, hiervoor is het van belang de juiste voedingsmiddelen te kiezen. Zo zijn de koolhydraten belangrijk voor de levering van energie en zijn de eiwitten nodig bij de opbouw en herstel van cellen en dus ook de spiermassa. Vezels werken gunstig voor een verzadigd gevoel maar deze hebben ook een positieve werking op stoelgang. Vetten leveren energie en de onverzadigde vetten hebben vooral onze hersenen hard nodig. Ondanks dat wij al deze voedingsstoffen nodig hebben, blijft een voedingspatroon persoon gebonden. De voedingskeuzes moeten bij je passen en op de lange termijn uitvoerbaar en vol te houden zijn.

  1. De adviezen voor de voeding zijn afhankelijk van het doel.
  2. Drink voldoende: bij voorkeur water, zwarte koffie of (kruiden) thee
  3. Eet 3 volwaardige maaltijden per dag en vermijd tussendoortjes
  4. Eet minimaal 250 gram groenten en 2 stuks fruit per dag
  5. Eet zoveel mogelijk onbewerkt (geen pakjes of zakjes)

Ontspanning

Ontspanning houdt in het geestelijk en lichamelijk tot rust komen. Door te ontspannen werken je afweersysteem en je spijsvertering beter, waardoor je minder snel ziek wordt en je een betere weerstand opbouwt. Ook kan je geest herstellen door te ontspannen, waardoor je creatieve vermogen groter wordt en je gedachten positiever zijn.

Luisteren naar je lichamelijke en geestelijke behoeftes is van belang om volledig te kunnen ontspannen. Alleen hoe leer je luisteren naar je lijf? Belangrijk is om te beseffen dat ons brein dusdanig is geprogrammeerd in het aanhouden van een gewoonte, puur omdat dit veilig en bekend terrein is. 

  1. Plan dagelijkse ontspanningsmomenten in. Kies er dagelijks voor om het eerste uur van je dag niet op je telefoon te kijken en leg deze wat vaker weg.
  2. Zoek een ontspannen activiteit of hobby 
  3. Ga elke dag naar buiten 
  4. Luister naar je lichaam 

Beweging

Bewegen is niet alleen goed voor je conditie, je gaat je er ook beter door voelen. Als je beweegt dan verbrand je energie. En als je te weinig beweegt, dan verbrand je weinig energie. Bewegen zorgt voor meer uithoudingsvermogen, je raakt dan minder snel buiten adem. Alles is beweegwinst, alle kleine beetjes helpen. Ook voor je weerstand is het goed: je wordt minder snel verkouden en minder snel ziek.

Ook in je hoofd ga je je vaak beter voelen door te bewegen. Dat komt door de goede hormonen die je lichaam aanmaakt tijdens het sporten. Het helpt daarom ook goed tegen stress of nare gevoelens.

  1. Beweeg dagelijks 30 tot 60 minuten per dag 
  2. Ga op de fiets naar werk of maak een lunchwandeling 
  3. Neem vaker de trap in plaats van de lift 
  4. Sport 2 keer per week en focus met de focus op de opbouw van kracht

Slaap

Uit diverse onderzoeken is er naar voren gekomen Slaap is de periode van inactiviteit en afwezigheid van wakend bewustzijn, waarbij het lichaam tot rust komt. Wanneer je de dag kunt starten met een volle batterij wordt het makkelijker om je werkzaamheden en doelen af te vinken. Dagelijks hebben wij gemiddeld 7 tot 8 uren aan slaap nodig om voldoende uitgerust wakker te worden.

Er zijn een aantal factoren die voldoende slaapuren kunnen verstoren, zoals op de avonduren sporten of blootstelling aan beeldschermen. Het is helaas niet mogelijk om gemiste slaapuren op een ander moment in te halen. 

  1. Slaap voldoende om uitgerust wakker te worden
  2. Zet 2 uur voor het slapen gaan alle beeldschermen uit 
  3. Zorg voor een koele en geventileerde slaapkamer 
  4. Drink geen cafeïne voor het slapengaan 

Zingeving

Zingeving is een behoefte: het geven van betekenis of zin aan je leven. Je wilt dingen ondernemen die er toe doen en een voor jou betekenisvol leven leiden.Een duidelijke eindbestemming of doel werkt motiverend, door hier de focus op te leggen blijft jouw visie helder en ben je minder vatbaar voor tegenslagen. Daarnaast wordt je brein door jezelf aangestuurd en niet andersom, zo heb jij de kracht om te bepalen waar de focus op ligt. 

  1. Bepaal je persoonlijke doelen en maak deze specifiek, meetbaar, acceptabel en realistisch
  2. Verleg je focus op datgene wat goed gaat. Stel daarnaast jezelf dan ook vaker de volgende vraag:  ‘Waar ben ik vandaag dankbaar voor?’
  3. Richt je aandacht op wat je blij maakt
  4. Blijf jezelf ontwikkelen en nieuwe dingen proberen

Sociaal

Uit diverse onderzoeken is er naar voren gekomen dat wij mensen sociale dieren zijn, dit houdt in dat wij geneigd zijn om in sociale groepen te leven en betrekking hebben op de menselijke samenleving. 

Sociale contacten zijn hierbij belangrijk omdat dit nieuwe energie kan leveren. Jezelf te omringen met mensen die je inspireren en motiveren kan naast het bieden van nieuwe inzichten ook bijdragen aan het realiseren van je doelen. Breng hierom tijd door met dierbaren, investeer hier dan ook bewust in. 

  1. Investeer in vriendschappen 
  2. Bouw een sterk sociaal netwerk op
  3. Omring je met mensen die je energie geven