Mentale Fitheid

06 augustus 2020

Als je aan fitheid denkt, denk je al snel aan je lijf. Aan je conditie, je spierkracht en je figuur. Maar vaak wordt de verzorging van je geest (je gedachtes) vergeten, terwijl dat net zo belangrijk is. Als je namelijk niet alleen lekker in je vel, maar ook lekker in je hoofd zit, functioneer je beter, sta je positiever in het leven, heb je minder last van stress en kun je problemen beter de baas. Fitheid is de fitheid van je geest. Ook je mentale fitheid trainen en verbeteren, vergt oefening en discipline. Oefeningen als het trainen van een positieve blik, het investeren in de mensen om je heen en het nadenken over een persoonlijke missie zijn zinvol voor iedereen. Hier vind je inspiratie voor je mentale fitheid. Echter, als je psychische klachten hebt of als je het idee hebt dit niet alleen te kunnen, raden we je aan om professionele hulp te zoeken.

Tips

  • Test je mentale fitheid
  • Probeer eens een yoga filmpje met bijvoorbeeld Wendy van Dijk
  • Mindfulness kun je leren
  • “De eerste stap op weg naar ontspanning is je ervan bewust zijn wanneer je eigenlijk gespannen bent. Als je niet weer wanneer je gespannen bent, weet je ook niet hoe ontspanning voelt”, aldus het artikel met tips om hieraan te werken, van filosoof Stine Jensen.
  • Goed slapen en wat daarvoor nodig is
  • Probeer eens een stiltewandeling
  • Tips om direct mee aan de slag te kunnen
  • In de GGDappstore zijn voor verschillende onderwerpen interessante apps te vinden